🔍 מהי תוכנית חילופי נתוני לוח זמנים?
היוזמה החדשה של IATA מאפשרת לחברות התעופה להעלות ולשתף נתונים — כולל לוחות טיסות, קיבולת, סוגי מטוסים וזמני חיבור מינימליים (MCTs) — במסד נתונים מאובטח המנוהל על ידי חברות התעופה עצמן.
המטרה?
- צמצום התלות בספקי נתונים חיצוניים
- הבטחת המשכיות נתונים בזמן אמת במקרי חירום או כשלים במערכת
- לספק לחברות תעופה שליטה ישירה על נתוני הטיסות שלהן
⚙️ איך זה עובד
המודל פועל לפי עיקרון פשוט של "תן כדי לקבל":
חברות התעופה תורמות את נתוני הטיסות שלהן, ובתמורה מקבלות גישה מלאה למסד הנתונים הגלובלי — ללא תשלום כלל.
היתרונות כוללים:
- אמינות תפעולית עם גיבוי נתונים מגובה על ידי IATA
- גישה מלאה לנתוני טיסות וקיבולת גלובליים
- גמישות רבה יותר בתכנון מסלולים, ניהול משבצות ותחזיות
- תובנות מדויקות ומעודכנות עם סטנדרטים מחמירים של בקרת איכות
עד אפריל 2025, חברות התעופה יוכלו להוריד את הנתונים בפורמטים סטנדרטיים של התעשייה או לגשת אליהם ישירות דרך הענן — מה שיאפשר אינטגרציה חלקה ויעילה עם מערכות פנימיות.
🌍 מי על הסיפון?
קטאר איירווייז הפכה זה עתה לחברת התעופה ה-150 שמצטרפת ליוזמה. היא מצטרפת לרשימה הולכת וגדלה של חברות תעופה בינלאומיות הכוללת:
- Emirates
- El Al
- Lufthansa
- British Airways
- Turkish Airlines
- Cathay Pacific
- Singapore Airlines
- Air France
- United Airlines
- Qantas
..ועוד רבים.
💡למה זה חשוב
תוכנית זו מהווה נקודת מפנה באופן ניהול נתוני לוחות הטיסות. כעת יש בידי חברות התעופה פלטפורמה משותפת ואמינה שמחזקת את החוסן התפעולי, משפרת את אבטחת המידע — וכל זאת תוך הפחתת עלויות והגברת היעילות.
IATA מדגישה כי הפלטפורמה שומרת על הסטנדרטים הגבוהים ביותר של פרטיות נתונים, אבטחת מידע ותחרות הוגנת — בהמשך למורשת הארגון בקביעת אמות מידה עולמיות בענף התעופה.